2013-03-05

Vikingar!

Hej! Det var ett tag sedan vi lade upp något substansiell, så det tänkte jag göra något åt!

Jag har just börjat forska i vikingatida dräktskick inför säsongen, och tänkte dela med mig av det jag hittat. Jag har upptäckt att dräktfynd är ännu ovanligare än jag befarade, och tillförlitliga källor är därför en bristvara. Inte desto mindre har jag lyckats hitta några riktigt bra studier på engelska med tillhörande mönsterförslag, som jag finner lämpliga för mitt ändamål; att sammanställa en full kvinnodräkt från skandinavisk (i den vidaste meningen av begreppet) vikingatid.

De tre nedanstående studier ger en om inte full, så i alla fall tillräcklig bas för att börja med egen dräktkonstruktion, och det är dessa mönster, från de två undre länkarna, som jag kommer använda mig av.

 Länkarna till dessa mönster återfinns nu även på sönmadssidan.


Uppsats om vikingakvinnan i birka (mycket intressant läsning för den akademiskt bitne)
Flera vikingatida mönster (engelska)
vikingatida Hängselkjol från Hedeby (engelska)

Hur det går får ni se så fort jag kommit igång!

Devium
Madiirje

Bilder:
Copyright © 1993, 1997 Carolyn Priest-Dorman & 1995 Monica Cellio

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar